Cand vorbim de trafic online si vanzari discutam in special de canale sau sursele care au generat traficul. Este important sa avem in vedere toate sursele posibile de trafic, chiar daca la inceput ne concentram doar pe o parte din aceste surse.

Paradigma este destul de simpla – cu cat avem un trafic mai mare pe site, cu atat cresc vanzarile. Ca o medie, aproximativa si de ansamblu, consideram o rata de conversie de 1 – 2% – adica din 100 de oameni care ajung in pagina produsului, unul sau doi vor cumpara.

Evident, difera de la industrie la industrie, dar si de la canal la canal – adica un vizitator care ajunge la noi dintr-un canal in care intentia este clara (de exemplu, vizitatorul a cautat in Google si a ajuns la noi), va avea sanse mult mai mari sa se converteasca vs un vizitator care vine din social media fara sa fi avut acolo o intentie clara de achizitie.

High level, grupam canalele in doua tipuri mari – organice si paid. Pentru organic nu platim nimic sau cel putin costul nu este implicit si este mai degraba o investitie. Pentru paid, platim sume direct corelat cu numarul de vizitatori (adica platim pentru fiecare om care ne vine).

Incepem acum sa discutam despre canalele organice, iar apoi trecem la sursele paid, intr-un material ulterior.

La fel, difera de la caz la caz si de la industrie la industrie, dar opinia generala este ca emailul (newsletterele) este canalul cel mai eficient pentru atragerea de noi clienti. De cealalta parte, principala problema cu emailul este ca impactul campaniei este colelat cu dimensiunea bazei de date de clienti pe care o avem si o baza de date suficient de mare se construieste in timp.

Un alt canal organic eficient este SEO – adica optimizarea siteului pentru a fi gasit cat mai sus in Google. La fel, problema aici este data de faptul ca optimizarea este complicata, necesita efort din partea administratorilor si este dependenta de algorimul Google (care se poate modifica oricand). Considerand toate plusurile si minusurile, SEO sau traficul adus organic din Google este un canal in care neaparat trebuie sa investim timp, insa pentru ca rezultatele nu sunt certe si nu vin imediat, nu va puteti baza doar pe aceasta componenta.

Social media este un alt canal organic foarte bun – desi nu aduce neaparat conversii imediate, ci construieste notorietate si considerare pe termen lung. Si aici depinde destul de mult de profilul businessului in selectia optima a canalului – Facebook este in continuare cea mai semnificativa retea, insa TikTok si Instagram au canibalizat puternic FB in ultima perioada, mai ales in randul tinerilor.   Linkedin si Twitter sunt mai degraba canale de nisa in RO, insa pot fi considerate daca produsele se potrivesc (mai ales Linkedin). O alta retea de nisa este Pinterest, care este mai degraba potrivita in cazul decoratiunilor, mobilierului si amenajarilor.

Am listat mai sus principalele canale organice – considerate mai eficiente, mai stabile si usor de controlat pe termen lung – insa este recomandat ca sursele organice sa fie combinate intre ele si sa fie combinate cu sursele paid, care aduc trafic si conversii imediate, insa la costuri mai mari si corelate cu vanzarile.